filmkorndk

Vi bliver MEGA glade, hvis du Liker vores side.

Opråb til de danske biografer!

filmkorn.dk grafik kolonFILMARTIKEL

Opråb til de danske biografer!, , film, plakat, poster, artwork

Af 15. apr. 2010

4 kommentarer

Her på filmkorn.dk har vi ingen præferencer indenfor film. Vi elsker alle filmgenrer, uanset om det er fransk art-film, japansk manga, animation eller storslåede Hollywoodproduktioner. For os er selve filmmediet magisk, og hver en film vi ser, anskues på samme måde og ud fra samme målestok, nemlig om håndværket er i orden, og om filmen underholder og virker.
 
Mange anmeldelser bliver i dag foretaget på baggrund af personlige præferencer, og det gør ofte anmeldelserne mere negative, end hvad godt er. Misforstå os ikke. Vi anmelder også subjektivt - det er svært andet - men vi gør det ud fra devisen, at selv om filmen ikke nødvendigvis er vores kop te, så prøver vi at vurdere den ud fra dens egne præmisser. Om det lykkedes kan altid diskuteres, men det er i hvertfald vores mål.
 
Derfor vil man også tit læse i vores anmeldelser, at filmen passer til det og det publikum, og kun sjældent bliver en film sablet ned, alene fordi vi ikke har følt os underholdt, eller fordi vi generelt ikke forstod eller kunne sætte os ind i plottet. Filmhåndværket er man enten god til eller ej, og det gælder pacing, musik, plot såvel som de mere tekniske elementer. Det er en samlet vurdering af det produkt, man præsenteres for i biografsalens mørke.

... Når det så er sagt, er der ingen tvivl om at Hollywood efterhånden er løbet tør for damp. Viljen/evnen/modet til at skabe nye historier og til at udvikle eksisterende er mangelfuld, og det er nedtur for os som biografgængere. Især i Danmark!
Det er desværre en trend i de danske biografer, at flere og flere rigtig gode, velproducerede og modige film tilsidesættes til fordel for film, der er presset igennem for at matche et opportunt udgivelsestidspunkt, og som er uden plot, substans og sjæl. Vi bombarderes med talrige sequels, prequels, re-imagenings og re-boots, og selvom mange af disse film er film vi på papiret glæder os til at se, så sætter vi os altid i sædet med en synkende fornemmelse af, at vi nu skal smide 2 timer af vores liv væk, uden at få noget igen.
 
Vi udsættes for film som frigide 'Twilight' og stupide 'Far til fire på japansk' eller latterlige og unødvendige genindspilninger med modeller i stedet for skuespillere. Åbenbart fordi de danske filmindkøbere tror, at hvis bare en hypet teenageskuespiller som Robert Pattinson står øverst på plakaten, eller plottet er så genkendeligt, at publikum ikke føler de tager nogen chancer, så skal vi nok løse billet. Og det er nedtur! Især fordi den type film ofte bliver kæmpe økonomiske hit. Selvfølgelig kan man bare lade være med at se filmene, men det er ikke det, der er pointen med denne artikel.

Disse film skuffer næsten altid som håndværk, men indtjener millioner på verdensplan og i Danmark. Ikke mindst fordi de – i modsætning til bedre og mere vedkommende film – markedsføres hårdt gennem flere måneder, og fordi masserne strømmer ind for at se dem. Publikum har nemlig en lige så stor del af skylden for den skæve fordeling mellem skidt og kanel i danske og udenlandske biografer. Og det er nedtur!
... Allerværst er det dog, når de danske biografindkøbere tager film af plakaten før de har haft planlagt premiere, fordi filmenes åbningsweekend i USA ikke levede op til forventningerne.
Vi skal åbenbart reduceres til én homogen masse, der ikke selv er i stand til at vurdere om en film er god bare fordi amerikanerne ikke kunne lide den. Måske et amerikansk flop netop virker bedre for os Europæere end for de puritanske amerikanere, der fordømmer nøgenhed og sex hårdere end afstumpet vold og lemlæstelse. Come on!
 
Filmperler, der burde være sat op og markedsført intensivt sættes først op i danske sale, når det er god PR at gøre det. Eksempelvis når en film har vundet en Oscar eller lignende. Se blot 'The Hurt Locker' der næsten ikke gik nogen steder før Oscar-uddelingen, men som efter sin Oscar for bedste film i 2010 fik repremiere i henholdsvis Paladsbiografen i København og Bio City Århus. Ikke ligefrem de biografer, der tiltrækker det mest modne publikum. Flot!
 
Her på filmkorn.dk har vi gennem de seneste år set adskillige film, der er blevet overset af de danske biograffilmindkøbere til fordel for dårlige, underlødige og ligegyldige konceptfilm. Vi ved godt, at biografkopierne ofte er uforholdsmæssigt meget dyrere end at udgive de små film direkte på dvd, men hvad så med at droppe tre dårlige for en gods skyld? Så undgår vi måske, at flere fantastiske film begrænses til hjemmebiograferne i Danmark, hvor mange mennesker af den grund går glip af de film, der rent faktisk forsøger at hæve indsatsen og være nyskabende. I stedet spises vi af med middelmådighedens trivialitet, og det er i den grad nedtur! Den fremragende 'Moon' er et godt eksempel. Det allestedsnærværende filmhus Cinemateket i København valgte at sætte filmen op i en hel måned. Men hvorfor kun der?
 
Dette er et opråb til danske filmindkøbere – vær mere opmærksomme på de film, der ikke umiddelbart virker som økonomiske guldæg, for ofte er det bedre film. De fleste klassikere gennem tiderne blev heller ikke sat stort op, men blev opdaget af publikum selv, som gav filmene nyt liv på Betamax, VHS, DVD osv. Eksempler her på er Ridley Scotts fantastiske 'Blade Runner' fra 1981, John Carpenters imminente gyser 'The Thing' fra samme år og flere af Stanley Kubricks film, der ikke blev forstået af sin samtid, men som i dag betragtes som mesterværker.
 
Det er simpelthen ikke nok at sætte filmen op i Grand i København en enkelt uge i en sal med plads til 7 mennesker. De gode film skal ud til så mange som muligt, så så mange som muligt kan få de oplevelser, de har krav på i biografen. Kunne man forstille sig, at Spike Jonzes 'Where the wild things are' kunne trække fulde huse, hvis hele reklameapparatet var rettet ind på den fremfor underlødige film som 'Twilight' og 'New Moon', der nok skal blive set lige meget hvad.
... Det største problem ved dette skred opstår når masserne bombarderes med underlødige film, der kan forståes af folk med en IQ på 20, og som forurener os som publikum.
Vi vænnes til denne standard, så når der i ny og næ rent faktisk slipper en god film igennem indkøbernes nåleøje fatter hr. og fru hakkebøf, som har forvildet sig ind i Grand, ikke en skid af det de ser på lærredet. De får jo intet forklaret, som de er vant til, og forlader biografen med en dårlig filmoplevelse.

Publikum skal opdrages. De skal ud af deres dvale, så vi undgår dette Zombie-fænomen, hvor vi gang på gang på gang udsættes for præcis den samme fortællerskabelon, som de seneste 10 Hollywood-film vi har set, uden at vi lægger mærke til det. Se blot 'Avatar, der ganske vist er godt håndværk, men hvis historie er gennemtærsket 100 gange før. Alligevel udråber mange den til verdens bedste film. Enten fordi de har rendt rundt med skyklapper på hele deres liv, er meget unge eller fordi de ikke ser særlig mange film. Fik vi lige trådt nogen over tæerne der?
 
Misforstå os ikke. Popkultur er rigtig godt, og Hollywood kan stadig levere nogle af de bedste, mest medrivende og engagerende historier og plots vi ser på film. Problemet er bare, at det der sendes ud til os ofte er de film filmstudierne forsøger at tjene hurtige penge på, hvorfor de optages hurtigt, klippes hurtigt og sendes ud hurtigt for at høste hurtig succes.
 
Og det er i den grad nedtur…
 
Hvis man vil have de store oplevelser, kan de som allerede nævnt ofte opleves hjemme på skærmen eller i de små biografer som f.eks. Grand og Cinemateket i København. Husk at tjekke deres program.

Og glem endelig ikke dvd-markedet, hvor der er masser af store oplevelser i vente. Nåleøjet eksisterer vel nærmest ikke der, så tag chancen og kast dig ud som filmindkøber.

Cinemateket

Grand biograferne

God jagt!



filmkorn.dk grafik kolonKOMMENTARER

Skriv kommentar til 'Opråb til de danske biografer!'.


Navn


Spamkontrol - skriv tallet 4 med bogstaver: 

Kommentar


E-mail - bliv opdateret ved nye indlæg i denne tråd.
Frivilligt felt! - din e-mail benyttes kun til denne service.


filmkorn.dk - Info og kontaktoplysninger

Hvem er vi?
Filmkorn.dk er en seriøs hobbyblog bestyret af de to højpandede filmentusiaster Hugger og Gabriel. Bloggen blev startet i 2009 under navnet navlefnuller.dk

Hvorfor filmkorn?
Det kan synes underligt, at kalde en filmside for filmkorn i en tid, hvor de analoge filmmedier er på kraftigt tilbagetog. Og så alligevel ikke; for det digitale filmmedie bruges sjovt nok ikke kun til at skabe klinisk perfekte billeder, men også til at manipulere med de digitale pixels, som må siges at være filmkornets afløser. Foto-apps som Instagram o.lign. er blevet kæmpe successer fordi de giver brugeren mulighed for at genskabe fordums tids analoge kendetegn, som bl.a. er filmkornet.

Filmkornet lever med andre ord i bedste velgående og bygger på underlig vis bro mellem de gamle og de nye medier. Se blot de mange foraer på internettet, hvor voldsomme diskussioner finder sted, hver eneste gang en filmklassiker er blevet digitalt restaureret, og teknikerne har formastet sig til at fjerne alt, hvad der kan minde om filmkorn i billedet. Den diskussion vil vi nu ikke gå ind i. Vi vil blot konstatere, at filmkornet åbenbart er kommet for at blive.

Hvad vil vi?
På filmkorn.dk vil vi anmelde film, og vi vil diskutere film. Vi håber du vil være med til at skabe et interessant site ved at kommentere vores skriblerier.

Filmkorn.dk er et hobbyprojekt, så forvent ikke en uudtømmelig kilde af anmeldelser, men en hyggelig, lille side, hvor vi skriver om film, når tiden er til det, og når vi synes, der er noget interessant at skrive om.

Hvordan anmelder vi?
Som udgangspunkt ud fra værkets præmisser og kvalitetsmæssige håndværk.
Vi vurderer en film i forhold til genre og formål - er der lagt op til underholdning eller eftertænksomhed og hvordan klarer filmen sig på disse punkter. En anmeldelse vil altid være en subjektiv vurdering - husk det!

Karakterskala:


Fremragende


Meget god


God


Middelmådig eller kedelig


Dårlig


Umådeligt dårlig

Reklamer:
Dem gør vi os ikke rigtigt i. Vi tjener ingen penge på vores anmeldelser. Vi skriver dem udelukkende for sjov - fordi film interesserer os.

Copyright:
Al tekst på siden tilhører de oprindelige forfattere som angivet ved hver enkelt artikel. Du må gerne citere fra filmkorn.dk med kildeangivelse.
Billeder brugt i anmeldelser og lignende tilhører de respektive udgivere i henhold til loven om ophavsret.

Kontakt os:
Ønsker du at kontakte os, kan du skrive en mail til os.

Filmkorn RSS-feed

Blogdesign ©, håndkodning og SEO af Peter Gabriel.

Redaktør: Peter Gabriel.

Optimized for Safari and Firefox web browsers [Valid RSS] 

 
A Quiet Place
A Quiet Place, John Krasinski, film, plakat, poster, artwork
​Der er langt mellem snapsene, men sommetider lykkedes det at lave en gyser, der er både original og uhyggelig.

I ...
Læs anmeldelsen
Lady Bird
Lady Bird, Greta Gerwig, film, plakat, poster, artwork
Som man kan se på denne side, var vi ikke vilde med årets Oscar-vinder The Shape of Water, der var smuk visuelt og havde gode ta ...
Læs anmeldelsen
Ready Player One
Ready Player One, Steven Spielberg, film, plakat, poster, artwork
Produktioner fra Steven Spielberg har mildest talt været af svingende kvalitet siden 80’erne, hvor hans film dominerede barndom ...
Læs anmeldelsen
Pacific Rim: Uprising, Pacific Rim 2, Steven S. DeKnight, film, plakat, poster, artwork The Shape of Water, Guillermo del Toro, film, plakat, poster, artwork Black Panther, Ryan Coogler, film, plakat, poster, artwork Molly's Game, Aaron Sorkin, film, plakat, poster, artwork Darkest Hour, Joe Wright, film, plakat, poster, artwork 12 Strong, Nicolai Fuglsig, film, plakat, poster, artwork

Karakter-gennemsnit (12 film)

2018