filmkorndk

Vi bliver MEGA glade, hvis du Liker vores side.

De barske 70'ere

filmkorn.dk grafik kolonFILMARTIKEL

De barske 70'ere, , film, plakat, poster, artwork

Af 12. apr. 2010

7 kommentarer

Et årti der bød på mere kanel end skidt.

Efter 1960'erne, hvor man i den franske nybølge (Nouvelle Vague) brød med Hollywoods klassiske fortællestil, og i den italienske ny-realisme (Neorealismo) fokuserede på de fattige og arbejderklassen, kan det synes som om amerikanerne har haft brug for en pendant. Med Vietnamkrigen lige i hælene, en Watergate-skandale op over begge ører og problemer med almene menneskerettigheder var de et prøvet folk, og det afspejlede sig i filmskabernes dagsorden. I stedet for at male lyserøde billeder på lærredet tog de tyren ved hornene og konfronterede publikum med den verden man normalt lukker ude, når man tager på virkelighedsflugt i biografsalens mørke. Og publikum kunne lide det.

De glamourøse og homogeniserede billeder fra tidligere årtiers film var ikke længere nok til at få det kræsne publikum til at løse billet. De krævede realisme og historier om personer, de kunne relatere til. Folk havde fået nok af dansende og syngende skuespillere, der brægede om forloren kærlighed eller krigsfilm der pyntede på virkeligheden. Verden var i oprør, og det skulle filmene afspejle.

Watergate-skandalen blev således skildret på film, kun et år efter den havde udspillet sig i virkeligheden i Alan J. Pakulas fremragende 'All the President's Men' fra 1976. Francis Ford Coppolas 'The Conversation' fra 1974 tog overvågningssamfundet under kærlig behandling og leverede en af årtiets mest paranoide film. Vietnamkrigen og dens følger for de amerikanske soldater og deres familier blev glimrende skildret i Michael Ciminos 'The Deer Hunter' fra 1978, mens Coppolas 'Apocalypse Now' fra 1979 droppede analyserne og genskabte de amerikanske soldaters strabadser i Vietnam på hypnotisk vis. På hjemmefronten viste Martin Scorsese med 'Taxi Driver' fra 1976 det amerikanske samfunds skyggesider råt for usødet.

... Højbudget- og kalorielettefilm blev således for en stund skubbet til side af de mere personlige film, der ofte var væsentligt billigere at producere, og som publikum strømmede til for at se. Det såkaldte nye Hollywood var opstået.
Denne amerikanske nybølge bliver ofte associeret med Dennis Hoppers 'Easy Rider' fra 1969, der med succes fangede tidsånden fra 1960'erne, hvor hippier, stoffer, kollektiver og diverse sociale problemer var på dagsordenen. Før den havde film som Mike Nichols 'The Graduate' fra 1967 og 'Arthur Penns 'Bonnie og Clyde' fra samme år været med til at bane vejen for det nye Hollywood, hvor de unge instruktører behandlede nye emner i en helt ny stil, som adskilte sig fra den traditionelle måde at lave film på i Hollywood.

En publikumsmæssig fiasko kom til at betyde mindre for instruktørerne end det at fortælle en vedkommende historie. Resultatet blev flere unikke film, der var præcis som instruktørerne og forfatterne ønskede det. De havde med publikums stemme pludselig fået meget større frihed og kontrol over deres egne film.

I 1975 skete der imidlertid noget, da Steven Spielbergs 'Jaws' tog både publikum og kritikere med storm. 'Jaws', der oprindeligt var en lavbudgetfilm fik fantastiske tilbagemeldinger fra en række test-screenings, hvilket fik filmstudiet til at øge antallet af sale, filmen blev vist i rundt omkring i USA. Premieredatoen den 20. juni 1975 gjorde endvidere filmselskabet opmærksom på en ny guldkalv de kunne malke - sommerpremieren. Om sommeren havde folk nemlig mere tid og var mere villige til at lægge penge i billetlugen. Det resulterede i en eksplosiv indtjeningsforøgelse og en fremtidig kamp mellem filmselskaberne om at stå bag sommerens største filmhit. Summer blockbusteren var født og 'Jaws' blev til den første high concept-film inden begrebet overhovedet var opfundet. Sidenhen fulgte George Lucas med 'Star Wars' og resten er - som man siger - historie.

'Jaws' (som vi i øvrigt mener er en fremragende film) ændrede dog ikke ved, at mange store navne blev fostret i 70'erne, og selv om flere af dem sidenhen har bevæget sig over på den gyldne midterlinje, er det navne som De Palma, Coppola, Friedkin, Altman og Scorsese vi i dag kan takke for at USA ikke kun spytter popcorn-film ud, men også overrasker os i ny og næ med originale og vedkommende fortællinger.
... Men for hver en Altman og Scorsese, er der en Lucas og en Spielberg, der ironisk nok tilhørte avantgarden sammen med ovennævnte navne, og som sammen ubevidst skabte blockbusteren og dermed indirekte undergravede og forrådte det arbejde, der var lagt i de originale og personlige film.
En forråelse som har ført til de tilstande, vi har i dag, hvor blockbusteren igen er i højsædet, og, hvor publikum er reduceret til popcornspisende filmkvæg, der æder alt, bare Will Smith har hovedrollen og der er mindst én computergenereret robot i filmen.

De barske 70'ere startede så godt, men endte som 1980'erne begyndte. Velkommen til årtiet, hvor ”røv” var det mest brugte ord i danske filmtiteloversættelser.

Læs om 'Røven af 80'erne' her



filmkorn.dk grafik kolonKOMMENTARER

Skriv kommentar til 'De barske 70'ere'.


Navn


Spamkontrol - skriv tallet 4 med bogstaver: 

Kommentar


E-mail - bliv opdateret ved nye indlæg i denne tråd.
Frivilligt felt! - din e-mail benyttes kun til denne service.


filmkorn.dk - Info og kontaktoplysninger

Hvem er vi?
Filmkorn.dk er en seriøs hobbyblog bestyret af de to højpandede filmentusiaster Hugger og Gabriel. Bloggen blev startet i 2009 under navnet navlefnuller.dk

Hvorfor filmkorn?
Det kan synes underligt, at kalde en filmside for filmkorn i en tid, hvor de analoge filmmedier er på kraftigt tilbagetog. Og så alligevel ikke; for det digitale filmmedie bruges sjovt nok ikke kun til at skabe klinisk perfekte billeder, men også til at manipulere med de digitale pixels, som må siges at være filmkornets afløser. Foto-apps som Instagram o.lign. er blevet kæmpe successer fordi de giver brugeren mulighed for at genskabe fordums tids analoge kendetegn, som bl.a. er filmkornet.

Filmkornet lever med andre ord i bedste velgående og bygger på underlig vis bro mellem de gamle og de nye medier. Se blot de mange foraer på internettet, hvor voldsomme diskussioner finder sted, hver eneste gang en filmklassiker er blevet digitalt restaureret, og teknikerne har formastet sig til at fjerne alt, hvad der kan minde om filmkorn i billedet. Den diskussion vil vi nu ikke gå ind i. Vi vil blot konstatere, at filmkornet åbenbart er kommet for at blive.

Hvad vil vi?
På filmkorn.dk vil vi anmelde film, og vi vil diskutere film. Vi håber du vil være med til at skabe et interessant site ved at kommentere vores skriblerier.

Filmkorn.dk er et hobbyprojekt, så forvent ikke en uudtømmelig kilde af anmeldelser, men en hyggelig, lille side, hvor vi skriver om film, når tiden er til det, og når vi synes, der er noget interessant at skrive om.

Hvordan anmelder vi?
Som udgangspunkt ud fra værkets præmisser og kvalitetsmæssige håndværk.
Vi vurderer en film i forhold til genre og formål - er der lagt op til underholdning eller eftertænksomhed og hvordan klarer filmen sig på disse punkter. En anmeldelse vil altid være en subjektiv vurdering - husk det!

Karakterskala:


Fremragende


Meget god


God


Middelmådig eller kedelig


Dårlig


Umådeligt dårlig

Reklamer:
Dem gør vi os ikke rigtigt i. Vi tjener ingen penge på vores anmeldelser. Vi skriver dem udelukkende for sjov - fordi film interesserer os.

Copyright:
Al tekst på siden tilhører de oprindelige forfattere som angivet ved hver enkelt artikel. Du må gerne citere fra filmkorn.dk med kildeangivelse.
Billeder brugt i anmeldelser og lignende tilhører de respektive udgivere i henhold til loven om ophavsret.

Kontakt os:
Ønsker du at kontakte os, kan du skrive en mail til os.

Filmkorn RSS-feed

Blogdesign ©, håndkodning og SEO af Peter Gabriel.

Redaktør: Peter Gabriel.

Optimized for Safari and Firefox web browsers [Valid RSS] 

 
Jumanji: Welcome to the Jungle
Jumanji: Welcome to the Jungle, Jumanji (2017), Jake Kasdan, film, plakat, poster, artwork
Jeg var faktisk ganske glad for den originale Jumanji med Robin Williams, ikke mindst fordi jeg først så den som voksen i selska ...
Læs anmeldelsen
Star Wars: The Last Jedi
Star Wars: The Last Jedi, Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi, Rian Johnson, film, plakat, poster, artwork
I Star Wars 7 blev der spillet med for sikre kort. Alt for mange plotdetaljer mindede om noget vi havde set før i den første Sta ...
Læs anmeldelsen
Murder on the Orient Express ( ...
Murder on the Orient Express ( ..., Mordet i Orientekspressen, Kenneth Branagh, film, plakat, poster, artwork
Mordet på Orientekspressen er nok ét af de mest ikoniske mordmysterier i moderne litteratur- og faktisk også filmhistorie, og p ...
Læs anmeldelsen
Justice League, Zack Snyder, film, plakat, poster, artwork Thor: Ragnarok, Taika Waititi, film, plakat, poster, artwork Kingsman: The Golden Circle, Matthew Vaughn, film, plakat, poster, artwork IT (2017), Andy Muschietti, film, plakat, poster, artwork Annabelle 2: Skabelsen, Annabelle: Creation, David F. Sandberg, film, plakat, poster, artwork Valerian and the City of a Thousand Planets, Linda og Valentin, Luc Besson, film, plakat, poster, artwork

Karakter-gennemsnit (1 film)

2018