filmkorndk

Vi bliver MEGA glade, hvis du Liker vores side.

TRON: Legacy

filmkorn.dk grafik kolonFILMANMELDELSE

TRON: Legacy, Joseph Kosinski, film, plakat, poster, artwork

© LivePlanet, Walt Disney Pictures

Af 15. dec. 2010

Karakter 5 ud af 6 stjerner (Meget god) til TRON: Legacy

16 kommentarer | Info om filmen | Trailer TRON: Legacy Trailer

En gennemført audio- og visuel tour de force.

Før vi kaster os ud i en anmeldelse af 'TRON: Legacy' er det på sin plads med lidt baggrundshistorie og en gennemgang af den første films styrker og svagheder og ikke mindst betydning for eftertiden.

Kan du ikke vente med at læse anmeldelsen af 'TRON: Legacy', så klik her.

Lad os starte fra begyndelsen.

Kan du huske ”Brødkassen”? Den Brun-grå kasse med tilhørende eksternt kassettedrev? Kan du huske spillene ”Commando”, ”Bruce Lee” og ”Asteroid”?

Året var 1982, men lad os lige stoppe op en gang og kaste et blik på 1980 først.

Det canadiske firma ”Commodore” lancerede nemlig i 1980 opfølgeren til firmaets (delvist populære) maskine ”PET” (det hed den!).

”Commodore Vic20” var navnet, og det var den første rigtige hjemmecomputer, der på verdensplan solgte over 1 million enheder. Et astronomisk antal maskiner i en tid, hvor computere (eller databehandlingsmaskiner beregnet til Elektronisk Data Behandling) hidtil havde været noget med store magnetspoler, forbeholdt store virksomheder og noget, som intet almindeligt menneske havde hverken plads, penge eller udsigt til nogensinde at eje.

...Med ”Vic20” viste ”Commodore” den almindelige forbruger, at en hjemmecomputer var noget, man ikke kunne undvære, noget alle burde eje og især, at mikrochippens fødsel varslede noget helt nyt. En æra, hvis revolutionære begyndelse kun var starten på et eventyr, vi endnu ikke har set afslutningen på!
I kølvandet på ”Vic20” fulgte konkurrenternes bud i form af ”ZX Spectrum”, ”Amstrad CPC464” og mange andre, men ”Commodore” var Herren i huset, og firmaet dikterede retningen for hjemmecomputere i mange år frem!

I 1982 kom opfølgeren til ”Vic20”.

En revolution i sig selv på grund af dens - efter datidens standarder - fantastiske grafik og lyd, og en banebrydende storsællert, der i årene 1982 til 1994 solgte mere end 17 millioner enheder. I 1982 sagde verden velkommen til ”Commodore 64”!

De seriøse computerfabrikanter som IBM og Apple måtte stakåndet forsøge at hæve tempoet, for at holde trit med ”Commodores” totale markedsdominans og raketfart mod ukendte højder.

”Brødkassens” indtog i hjem verden over gjorde computere til hvermandseje, og folk var mere end almindeligt nysgerrige efter det nye medie, hvis muligheder ingen kunne overskue, men kun drømme om, og folks forhold til computeren var en blanding af fascination, ærefrygt og ikke mindst frygt for, hvad dette nye bidrag til verdenshistorien, betød for fremtiden.

Flere film fra start 80'erne spillede på især frygten, med bl.a. klassikere som 'Wargames' fra 1983 og den mindre kendte 'Electric Dreams' fra 1984.

TRON (1982)


Karakter 4 ud af 6 til TRON

I 1982 lavede Steven Lisberger - der hverken før eller siden har lavet meget andet indenfor filmbranchen - en film, der spillede på alle tre strenge; fascination, ærefrygt og frygt. Samme år som, ”Commodore 64” gjorde sin entre i verden, udsendte Walt Disney studios nemlig den store satsning 'TRON'.

'TRON' var en film, som ingen havde set magen til før. Den havde et budget på 17 millioner dollars, et astronomisk budget for en film af denne art, hvor hverken publikumsmæssig eller finansiel succes var sikret. Den indeholdt banebrydende effekter i form af CGI, modeller og brug af lys og lyd på nye og anderledes måde.

Den blev filmet med massivt brug af blue-screen (ja, i gamle dage var det ikke green-screen!) og det meste af filmen foregik indeni en computer!

'TRON' blev hverken en publikums- eller kritikermæssig succes.

Ved åbningen i 1982 blev den modtaget med særdeles blandede anmeldelser, og hvor den anerkendte filmanmelder Roger Ebert var ganske betaget af filmens verden og effekter, var han mindre engageret i computerens vidundere og dermed filmens plot, mens andre anmeldere kaldte filmen overdrevet og uengagerende.

Publikum strømmede heller ikke ligefrem til biograferne for at se 'TRON'. Filmen tjente sig ind, men også kun lige (kilde: boxofficemojo.com).

I denne anmelders øjne må man betragte filmen med de milde briller på. 'TRON' var forud for sin tid, så folk var ikke helt klar til at blive bombarderet med effekter og plot af den art.

'TRONs' effekter er ikke ældet vel, og på de fleste pladser, med David Warner især, overspilles der fælt, mens filmens brug af rød til skurkene og blå til heltene lugter lidt for meget af USA vs. Røde Rusland. Og ja, filmens tempo er til tider for langsommeligt, især hvor der alt for længe dvæles ved de effekter, som helt klart var filmens omdrejningspunkt.

Men!

Filmen indeholder også spektakulære og klassiske scener som bl.a. lysmotorcykeljagten, stærkt inspireret af datidens populære arkadespil. Disse scener er tempofyldte og flot lavet, og man må ligeledes tage hatten af for en film, der på så banebrydende og revolutionerende vis forsøger noget helt nyt. At lave en film der er helt anderledes, end hvad verden hidtil havde set!
...Disney skal have ros for at turde, og samlet set synes jeg man må sige, at 'TRON' er en glimrende film, hvis man ser bort fra alle de mangler, den også har. Den er, uanset hvad folk måtte mene, en rendyrket science fiction klassiker med kultstatus på nettet!
Og netop denne kult-status er nok baggrunden for, at Disney igen har taget et ”leap-of-faith” med 'TRON: Legacy'. Denne gang er effekterne anno 2010, filmen er filmet og designet til 3D(!), og den udkommer på et tidspunkt, hvor CGI-effekter er standarden frem for undtagelsen, og hvor vi som publikum kræver meget mere end flotte effekter, 3D og god lyd, for at respondere positivt på en film.

Kan 'TRON: Legacy' leve op til dette?

Svaret er et klart og rungende ja!

TRON: Legacy


Karakter 5 ud af 6 til TRON: Legacy

Hvor 'TRON' fokuserede næsten entydigt på mediet og frygten for, hvad det kunne/ville blive brugt til, så handler 'TRON: Legacy' om mulighederne i et medie, som de fleste af os i dag er fortrolige med. Filmen dyrker sit simple, men effektive plot særdeles effektivt, og tager tråden op umiddelbart efter 1'eren.

Filmens plot er centreret om sønnen til hovedpersonen i den første film, spillet da og nu af Jeff Bridges, og adskillige af de gamle figurer fra den oprindelige film er også med. Især Bruce Boxleitner gør god figur, ligesom Bridges virker som om han morer sig i rollen som Flynn - hippie-programmøren, der vil verden det bedste.

Nye skuespillere er tilføjet rollelisten med små, men gode roller, såsom Michael Sheen som Castor og Cillian Murphy, der spiller søn af skurken fra den første film Dillinger (dengang spillet af David Warner). Skuespillet er generelt bedre i denne film, og den unge Flynn, spillet af Garrett Hedlund, leverer en overbevisende præstation.

'TRON: Legacy' er især drevet frem af to ting.

Første element er filmens effekter, der er ganske utrolige. Filmen skifter fra den rigtige verden, der er i 2D til TRON-verdenen, der er i 3D, og det virker helt perfekt og skaber netop den ærefrygt, vores unge hovedperson føler, da han første gang træder ind i universet. Det er sindsygt flot lavet, og 3D effekterne er tilpas afmålte og afdæmpede til, at de virker og rent faktisk er overbevisende.

Det andet element er filmens dynamiske soundtrack, der minder meget om soundtracket fra den geniale 'Inception'. Dybe, foruroligende basdunk, vild cyberpunkmusik og fantastiske kreationer af det anerkendte franske makkerpar ”Daft Punk”.

'TRON: Legacy' er gennemført science fiction. Kompromisløs og bestemt ikke for alle. Man er nødt til at acceptere filmens præmis om, at mennesker kan gøres digitale og bevæge sig rundt i en computer, hvor alle programmer har personligheder som er enten gode, onde, udspekulerede, manipulerende osv.
...Når man først smider hæmningerne i den henseende, og det anbefales, at man hurtigt gør det, så har man en fejende flot filmoplevelse i vente.
Plottet er som nævnt simpelt, men effektivt, og temaer som fader-søn komplekser og ansvar for eget liv giver bund, mens kristen symbolik er klart til stede (Det er jo en Disney film!). Det bliver dog aldrig tungt eller dogmatisk, men er rent faktisk flot lavet i filmens afslutning.

'TRON: Legacy' er en langt bedre film en 'TRON', ikke mindst fordi den har et mere voksent plot og generelt er bedre håndværk. Det er gedigen science fiction, når det er bedst, med brug af lys, lyd, effekter, bulder og brag koblet sammen med effektiv instruktion.

'TRON: Legacy' skal ses på et stort lærred med bassen helt skruet op.

Om denne film opnår samme kult-status som 1'eren er tvivlsomt, det er vi kommet for langt til filmmæssigt, men en ting er sikkert; det er en film der ikke kan undgås, når der skal deles Oscarstatuetter ud for effekter og lyd, og en film, der fortjener et publikum - ikke mindst fordi den er udtryk for kærlighed til film, til science fiction og til den gode fortælling, og det kræver respekt!



Din vurdering:

filmkorn.dk grafik kolonINFO

TRON: Legacy


Produktionsår: 2010
Instruktion: Joseph Kosinski
Manuskript:
Komponist: Daft Punk
Fotograf: Claudio Miranda
Skuespillere: Jeff Bridges, Garrett Hedlund, Olivia Wilde, Bruce Boxleitner, James Frain, Beau Garrett, Michael Sheen, Anis Cheurfa, Serinda Swan, Yaya DaCosta, Elizabeth Mathis, Kis Yurij, Conrad Coates, Daft Punk, Ron Selmour.
Spilletid: 127 min
Filmstudie: LivePlanet, Walt Disney Pictures

Detaljeret info om TRON: Legacy på IMDBTilladt over 11

filmkorn.dk grafik kolonKOMMENTARER

Skriv kommentar til 'TRON: Legacy'.


Navn


Spamkontrol - skriv tallet 4 med bogstaver: 

Kommentar


E-mail - bliv opdateret ved nye indlæg i denne tråd.
Frivilligt felt! - din e-mail benyttes kun til denne service.


filmkorn.dk - Info og kontaktoplysninger

Hvem er vi?
Filmkorn.dk er en seriøs hobbyblog bestyret af de to højpandede filmentusiaster Hugger og Gabriel. Bloggen blev startet i 2009 under navnet navlefnuller.dk

Hvorfor filmkorn?
Det kan synes underligt, at kalde en filmside for filmkorn i en tid, hvor de analoge filmmedier er på kraftigt tilbagetog. Og så alligevel ikke; for det digitale filmmedie bruges sjovt nok ikke kun til at skabe klinisk perfekte billeder, men også til at manipulere med de digitale pixels, som må siges at være filmkornets afløser. Foto-apps som Instagram o.lign. er blevet kæmpe successer fordi de giver brugeren mulighed for at genskabe fordums tids analoge kendetegn, som bl.a. er filmkornet.

Filmkornet lever med andre ord i bedste velgående og bygger på underlig vis bro mellem de gamle og de nye medier. Se blot de mange foraer på internettet, hvor voldsomme diskussioner finder sted, hver eneste gang en filmklassiker er blevet digitalt restaureret, og teknikerne har formastet sig til at fjerne alt, hvad der kan minde om filmkorn i billedet. Den diskussion vil vi nu ikke gå ind i. Vi vil blot konstatere, at filmkornet åbenbart er kommet for at blive.

Hvad vil vi?
På filmkorn.dk vil vi anmelde film, og vi vil diskutere film. Vi håber du vil være med til at skabe et interessant site ved at kommentere vores skriblerier.

Filmkorn.dk er et hobbyprojekt, så forvent ikke en uudtømmelig kilde af anmeldelser, men en hyggelig, lille side, hvor vi skriver om film, når tiden er til det, og når vi synes, der er noget interessant at skrive om.

Hvordan anmelder vi?
Som udgangspunkt ud fra værkets præmisser og kvalitetsmæssige håndværk.
Vi vurderer en film i forhold til genre og formål - er der lagt op til underholdning eller eftertænksomhed og hvordan klarer filmen sig på disse punkter. En anmeldelse vil altid være en subjektiv vurdering - husk det!

Karakterskala:


Fremragende


Meget god


God


Middelmådig eller kedelig


Dårlig


Umådeligt dårlig

Reklamer:
Dem gør vi os ikke rigtigt i. Vi tjener ingen penge på vores anmeldelser. Vi skriver dem udelukkende for sjov - fordi film interesserer os.

Copyright:
Al tekst på siden tilhører de oprindelige forfattere som angivet ved hver enkelt artikel. Du må gerne citere fra filmkorn.dk med kildeangivelse.
Billeder brugt i anmeldelser og lignende tilhører de respektive udgivere i henhold til loven om ophavsret.

Kontakt os:
Ønsker du at kontakte os, kan du skrive en mail til os.

Filmkorn RSS-feed

Blogdesign ©, håndkodning og SEO af Peter Gabriel.

Redaktør: Peter Gabriel.

Optimized for Safari and Firefox web browsers [Valid RSS] 

 
Jumanji: Welcome to the Jungle
Jumanji: Welcome to the Jungle, Jumanji (2017), Jake Kasdan, film, plakat, poster, artwork
Jeg var faktisk ganske glad for den originale Jumanji med Robin Williams, ikke mindst fordi jeg først så den som voksen i selska ...
Læs anmeldelsen
Star Wars: The Last Jedi
Star Wars: The Last Jedi, Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi, Rian Johnson, film, plakat, poster, artwork
I Star Wars 7 blev der spillet med for sikre kort. Alt for mange plotdetaljer mindede om noget vi havde set før i den første Sta ...
Læs anmeldelsen
Murder on the Orient Express ( ...
Murder on the Orient Express ( ..., Mordet i Orientekspressen, Kenneth Branagh, film, plakat, poster, artwork
Mordet på Orientekspressen er nok ét af de mest ikoniske mordmysterier i moderne litteratur- og faktisk også filmhistorie, og p ...
Læs anmeldelsen
Justice League, Zack Snyder, film, plakat, poster, artwork Thor: Ragnarok, Taika Waititi, film, plakat, poster, artwork Kingsman: The Golden Circle, Matthew Vaughn, film, plakat, poster, artwork IT (2017), Andy Muschietti, film, plakat, poster, artwork Annabelle 2: Skabelsen, Annabelle: Creation, David F. Sandberg, film, plakat, poster, artwork Valerian and the City of a Thousand Planets, Linda og Valentin, Luc Besson, film, plakat, poster, artwork

Karakter-gennemsnit (1 film)

2018