filmkorndk

Vi bliver MEGA glade, hvis du Liker vores side.

Spectre

filmkorn.dk grafik kolonFILMANMELDELSE

Spectre, Sam Mendes, 007 James Bond, film, plakat, poster, artwork

© B24

Af 7. nov. 2015

Karakter 3 ud af 6 stjerner (Middelmådig eller kedelig) til Spectre - 007 James Bond

Skriv kommentar | Info om filmen | Trailer Spectre Trailer

James Bond har mistet pusten.

Austin Powers gjorde det allerede i 1997 klart, at Bond-franchisen blødte under sit redundante, utidsvarende væsen. Den tidligere så velfungerende skabelon, hvor Bond er oppe i mod megalomane skurke, der holder verden som gidsel, virkede slidt, og de fjollede elementer som fungerede glimrende i Roger Moore-æraens Bond-film hørte nu mere til i parodier end i rigtige James Bond film.

Alligevel fortsatte producenterne ufortrødent med at følge den velkendte skabelon, indtil et terrorangreb og især Bourne-filmserien fik dem til at åbne øjnene og indse, at verden havde forandret sig sammen med biografpublikummet.

Serien skulle rebootes og det gjorde man ved at lægge sig tæt op af Bourne-seriens rå udtryk. James Bond satte med andre ord ikke længere dagsordenen, men begyndte at efterligne de andre spillere på markedet. Det medførte en åbenlys afstandtagen til de elementer som gør Bond til Bond, og med ét var magien væk fra det der engang var en unik filmserie.

Jeg er ikke den eneste, der har kritiseret Craig-æraens Bond-film for netop at være for generiske og for lidt Bond-agtige, og om det er den kritik producenterne har taget til sig ved jeg ikke, men i 'Spectre' gør de nærmest alt for at smide velkendte Bond-ingredienser ind i filmen.

I et patchwork af hyldester til de gamle Bond-film, hvad enten det er i form af en replik, en setting eller den større fokus på humor og one-liners, er det nærmest som om det er gået op for producenterne, at Bond har mistet sit unikke væsen og prøver at få ham tilbage på sporet igen. Udfaldet af det er en film, der ganske vist har mange af de elementer som udgør en klassisk James Bond-film, men som fremstår som et puslespil sammensat af slidte brikker, der ikke helt hænger sammen.

... Manuskriptet virker ufokuseret og uden den røde tråd, der skal give mening til den location-roulette som kotymemæssigt leder Bond fra det ene sted i verden til det andet.
Det hænger især sammen med den uoriginale, Mission Impossible-inspirerede handling, hvor MI6 nedlægges og 00-agenterne fyres pga. en ukendt, ondsindet organisation.

De overordnede bevæggrunde for skurkenes handlinger er sådan set til stede og Bonds forsøg på at stoppe deres planer giver mening, men sammensætningen af de delelementer, der skal få historien til at fænge og overraske, fungerer bare ikke. Og da slet ikke, når der kastes tråde tilbage til de tidligere Bond-film med Daniel Craig i et ikke videre raffineret forsøg på at få netop de film til at hænge sammen.

Og så er der hovedskurken. Christoph Waltz gør hvad han kan med sin skurkerolle, men ender med at være lige så forglemmelig, som i alle de andre roller han har spillet siden han brændte igennem lærredet i 'Inglorious Basterds'. Sjovt er det derfor, at det er Dave Bautista i rollen som Jaws-pastichen Hinx, der står tilbage som den mest mindeværdige skurk i filmen. Det på trods af at han ikke siger et ord og at instruktør Sam Mendes jo netop er kendt for mere dialogbaserede film. Det kunne foranledige en til at tro, at dialogen burde slå gnister mellem Bond og filmens hovedskurk og ikke som nu, hvor filmen har svært ved at holde gejsten oppe i scenerne mellem de stort anlagte actionsekvenser.

Men så er der jo i det mindste de lækre piger. Bond-babes har altid fået en del opmærksomhed i medierne, og det gælder også Monica Bellucci, som har fået ekstra opmærksomhed, da hun er den ældste Bond-babe nogensinde. Det kan virke lidt underligt, da hun aldersmæssigt er et bedre match for Bond end filmens anden babe, Léa Seydoux, som kunne være hans datter. Belluccis scene i filmen er kort, ikke videre ophidsende og tangerer det ufrivilligt komiske. Selvfølgelig forfører Bond hende, men hvor man tidligere åd præmissen om Bonds dyriske magnetisme og Bond-pigernes naive natur virker scenen nu uelegant og ja, komisk. Her passer Léa Seydoux bedre ind i historien på trods af at hun har meget lidt at arbejde med, og at hendes kærlighed til Bond - som bygges op over ganske få dage - er lige søgt nok.

Ud over at være forbandet med den værste James Bond temasang i mands minde er 'Spectre' en kolos af en film, der bærer præg af et manuskript, som har været omskrevet utallige gange (hvilket især skyldes det store hackerangreb på Sony), og som trods flere velfungerende delelementer ikke fungerer som helhed. Skurken er forglemmelig, plottet er uopfindsomt, Daniel Craig er ved at falde i søvn og de mange forgæves forsøg på at genskabe Bond-magien - ved at drysse med tidligere films succesingredienser - vidner om et filmhold, der famler febrilsk efter at finde formen igen.



Din vurdering:

filmkorn.dk grafik kolonINFO

Spectre


Produktionsår: 2015
Alternativ titel: 007 James Bond
Instruktion: Sam Mendes
Manuskript:
Komponist: Thomas Newman
Fotograf: Hoyte Van Hoytema
Skuespillere: Daniel Craig, Christoph Waltz, Léa Seydoux, Ralph Fiennes, Monica Bellucci, Ben Whishaw, Naomie Harris, Dave Bautista, Andrew Scott, Rory Kinnear, Jesper Christensen, Alessandro Cremona, Stephanie Sigman, Tenoch Huerta, Adriana Paz.
Spilletid: 148 min
Filmstudie: B24

Detaljeret info om Spectre på IMDBTilladt over 11

filmkorn.dk grafik kolonKOMMENTARER

Skriv kommentar til 'Spectre'.


Navn


Spamkontrol - skriv tallet 4 med bogstaver: 

Kommentar


E-mail - bliv opdateret ved nye indlæg i denne tråd.
Frivilligt felt! - din e-mail benyttes kun til denne service.


filmkorn.dk - Info og kontaktoplysninger

Hvem er vi?
Filmkorn.dk er en seriøs hobbyblog bestyret af de to højpandede filmentusiaster Hugger og Gabriel. Bloggen blev startet i 2009 under navnet navlefnuller.dk

Hvorfor filmkorn?
Det kan synes underligt, at kalde en filmside for filmkorn i en tid, hvor de analoge filmmedier er på kraftigt tilbagetog. Og så alligevel ikke; for det digitale filmmedie bruges sjovt nok ikke kun til at skabe klinisk perfekte billeder, men også til at manipulere med de digitale pixels, som må siges at være filmkornets afløser. Foto-apps som Instagram o.lign. er blevet kæmpe successer fordi de giver brugeren mulighed for at genskabe fordums tids analoge kendetegn, som bl.a. er filmkornet.

Filmkornet lever med andre ord i bedste velgående og bygger på underlig vis bro mellem de gamle og de nye medier. Se blot de mange foraer på internettet, hvor voldsomme diskussioner finder sted, hver eneste gang en filmklassiker er blevet digitalt restaureret, og teknikerne har formastet sig til at fjerne alt, hvad der kan minde om filmkorn i billedet. Den diskussion vil vi nu ikke gå ind i. Vi vil blot konstatere, at filmkornet åbenbart er kommet for at blive.

Hvad vil vi?
På filmkorn.dk vil vi anmelde film, og vi vil diskutere film. Vi håber du vil være med til at skabe et interessant site ved at kommentere vores skriblerier.

Filmkorn.dk er et hobbyprojekt, så forvent ikke en uudtømmelig kilde af anmeldelser, men en hyggelig, lille side, hvor vi skriver om film, når tiden er til det, og når vi synes, der er noget interessant at skrive om.

Hvordan anmelder vi?
Som udgangspunkt ud fra værkets præmisser og kvalitetsmæssige håndværk.
Vi vurderer en film i forhold til genre og formål - er der lagt op til underholdning eller eftertænksomhed og hvordan klarer filmen sig på disse punkter. En anmeldelse vil altid være en subjektiv vurdering - husk det!

Karakterskala:


Fremragende


Meget god


God


Middelmådig eller kedelig


Dårlig


Umådeligt dårlig

Reklamer:
Dem gør vi os ikke rigtigt i. Vi tjener ingen penge på vores anmeldelser. Vi skriver dem udelukkende for sjov - fordi film interesserer os.

Copyright:
Al tekst på siden tilhører de oprindelige forfattere som angivet ved hver enkelt artikel. Du må gerne citere fra filmkorn.dk med kildeangivelse.
Billeder brugt i anmeldelser og lignende tilhører de respektive udgivere i henhold til loven om ophavsret.

Kontakt os:
Ønsker du at kontakte os, kan du skrive en mail til os.

Filmkorn RSS-feed

Blogdesign ©, håndkodning og SEO af Peter Gabriel.

Redaktør: Peter Gabriel.

Optimized for Safari and Firefox web browsers [Valid RSS] 

 
Lady Bird
Lady Bird, Greta Gerwig, film, plakat, poster, artwork
Som man kan se på denne side, var vi ikke vilde med årets Oscar-vinder The Shape of Water, der var smuk visuelt og havde gode ta ...
Læs anmeldelsen
Ready Player One
Ready Player One, Steven Spielberg, film, plakat, poster, artwork
Produktioner fra Steven Spielberg har mildest talt været af svingende kvalitet siden 80’erne, hvor hans film dominerede barndom ...
Læs anmeldelsen
Pacific Rim: Uprising
Pacific Rim: Uprising, Pacific Rim 2, Steven S. DeKnight, film, plakat, poster, artwork
Jeg var vild med 1eren Pacific Rim, der bestemt ikke var et mesterværk men et overdådigt flot og forrygende spektakel instrueret ...
Læs anmeldelsen
The Shape of Water, Guillermo del Toro, film, plakat, poster, artwork Black Panther, Ryan Coogler, film, plakat, poster, artwork Molly's Game, Aaron Sorkin, film, plakat, poster, artwork Darkest Hour, Joe Wright, film, plakat, poster, artwork 12 Strong, Nicolai Fuglsig, film, plakat, poster, artwork Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, Martin McDonagh, film, plakat, poster, artwork

Karakter-gennemsnit (11 film)

2018