© Walt Disney Animation Studios

Af 21. mar. 2010

Karakter 4 ud af 6 stjerner (God) til Prinsessen og frøen (dansk tale) - The Princess and the Frog

15 kommentarer | Info om filmen | Trailer Prinsessen og frøen (dansk tale) Trailer

Velfungerende Disney-tegnefilm lavet på gammeldags maner.

Disneys animerede musicals er klassikere, de fleste med rette.

På et tidspunkt besluttede en eller anden studieboss dog (måske grundet Pixars entré!), at 2D animation, håndtegning og klassiske eventyr ikke længere var en sund forretningsidé. Nu skulle fokus være på den nye guldkalv, 3D computerfilm, som Pixar introducerede verden for med 'Toy Story' fra 1995. En anden årsag til beslutningen er nok også, at Disneys sidste håndtegnede hit var 'Mulan' fra 1998, idet titler som 'Lilo & Stitch', 'Treasure Planet' og 'Kejserens Nye Flip', alle floppede i forhold til fordums storhed.

I 2006 købte Disney Pixar, og nye storfilm som 'Wall-E' og 'Up' var på vej. En af hovedkræfterne bag Pixar er John Lasseter, der er daglig leder af firmaet. En visionær mand, der egenhændigt lærte os, at tegnefilm også kunne være for voksne og at de kunne andet end det, Disney havde lært os siden 1930'erne.

Men Lasseters visionære dage var ikke ovre. Med hans hjælp valgte Disney at lave endnu en håndtegnet muscial som i gamle dage i form af ”Prinsessen og Frøen”. Men denne film er ikke en gentagelse af tidligere tiders Disneysucceseer. Det er en genfødsel!

Filmen handler kort sagt om kærlighed, den sande af slagsen, om forhindringer, venskaber og ubehagelige bekendtskaber. Kort sagt en klassisk Disney-historie spundet over det klassiske eventyr om prinsesssen, der kysser en frø, som viser sig at være en prins. Filmen foregår i New Orleans i 1920'erne og indeholder både moraler, politisk korrekthed, masser af cool jazzmusik og skøre figurer. Det er Disney, som vi kender dem, men der er også fornyelse. Nu tilsat lidt voodoo og faktisk også lidt sex. Det kan vi lide!

Indenfor de første 20 minutter af filmen er det tydeligt, at vi har at gøre med Disneyanimation til en ny generation. Der er naturligvis sket en stor udvikling i animationen og den kreative frihed for tegnerne. Men historien er engagerende og positiv og musikken er jazzet og kølig i modsætning til de seneste års Disneyværker, hvor musikken er tung, volumniøs og pompøs.

Filmen er naturligvis også en test på, om et nyt publikum vil acceptere og tage den klassiske 2D animation til sig. Det er meget sandsynligt, at mange børn der ser den i dag ikke har set en rigtig håndtegnet film før, men hvis de ser denne film er de "hooked" resten af livet! Den er sjov, sangene er fængende og figurerne er sjove, rørende og interessante. Disney er gået på med krum hals og resultatet er en flot, engagerende og sjov film med masser af god musik. Flere af musiknumrene er faktisk deciderede hits og under bl.a. åbningsnummeret skifter tegnestilen og bliver mere kunstnerisk - både spændende og interessant. Og faktisk, efter min hukommelse, ikke noget man i den grad har set i tidligere Disneyfilm.

Ikke alene er børnene priviligerede nok til at opleve håndtegnet animation i 2D, når det er flottest, men de får også en lektie i kulturel diversitet. Det er lige ved at blive for meget med det politisk korrekte budskab, men den kammer aldrig over. Nogen vil givetvis rynke panden over de sociale budskaber og den lidt politisk korrekte historie, men det er ikke noget der skæmmer filmen og miljøet omkring New Orleans er såvel autentisk (dog Disneyficeret!) og interessant.

Og selvom jeg nyder en god diskussion om politisk korrekthed, ved I så hvad jeg nyder mere? Fængende sange! Og filmen er som sagt fyldt med dem, denne gang skrevet af Randy Newman.

Jeg så filmen sammen med min 2 årige søn og 12 årige lillesøster. De var begge opslugt af filmens magi og dermed blev jeg selv opslugt. Det er let som voksen, at synes det er for meget, men disse film er ikke lavet til os. De er lavet til børnene, og der rammer de plet. Både som film, som historie og rent musikalsk. Det er Disney-magi, når det er bedst. 'Prinsessen og Frøen' gør tidligere Disneyfilm stor ære, og både når og overgår til tider disses kvalitet i animation og musik. Dette er i sandhed en ny spændende tid for 2D håndanimerede film - velkommen tilbage. Børnene har savnet jer, og godt at 3D-filmene får lidt konkurrence.

For når alt kommer til alt, så bør det være historien og håndværket der tæller, ikke 3D effekter og om figurerne ser realistiske ud. Magien kommer fra fantasien og 'Prinsessen og Frøen' vækker fantasien til live på en skøn og dejlig måde, og selvom den til tider kan være lidt voldsom, så klæder det Disney, der ikke siden Løvernes Konge har lavet en historie, hvor mørket også spiller en vis rolle.

4 stjerner til 'Prinsessen og Frøen' (formentlig 6, hvis man er 2 år gammel og elsker en Alligator, der spiller trompet!)

Prinsessen og frøen (dansk tale)

Produktionsår: 2009