filmkorndk

Vi bliver MEGA glade, hvis du Liker vores side.

Melancholia

filmkorn.dk grafik kolonFILMANMELDELSE

Melancholia, Lars von Trier, film, plakat, poster, artwork

© Zentropa Entertainments

Af 23. maj. 2011

Karakter 6 ud af 6 stjerner (Fremragende) til MelancholiaMelancholia on IMDb

8 kommentarer | Info om filmen | Trailer Melancholia Trailer

Hypnotisk, tankevækkende, god.

Uanset hvad man måtte mene om Lars Von Trier, så er hans udtryk helt unikt, og hans film er altid rendyrkede på den særlige 'Trierske' facon.
 
Mesterværker som 'Dogville' og 'Dancer in the Dark' er udtryk for netop dette, mens 'Antichrist', var en helt igennem forfærdelig, ubehagelig, uafrystelig og fremragende oplevelse, der ansporede tolkning og eftertænksomhed.
 
Det var således med ganske stor forventning, men også en anelse uro, da Trier jo også har lavet 'Direktøren for det hele', at vi satte os til rette i biografsædet.
 
'Melancholia' - som Trier traditionen tro har skrevet selv - handler om to forskellige søstre, et bryllup og en planet ved navn Melancholia. Planeten er på kollisionskurs med jorden, og det står allerede klart i filmens smukke åbningsmontage, at den rammer os. 

Jorden går under.

... Det kan måske virke underligt, at starte en film med at lade jorden gå under. Normalt reddes vi jo i sidste øjeblik af astronauter, der ondulerer alle udefrakommende trusler, men ikke hos Trier.
Han er ude i et andet ærinde og ønsker ikke at hylde katastrofen, som så mange tidligere dommedags-film. I stedet for at svælge i diverse opfindsomme katastrofescener vælger han at lade jordens undergang afspejle sig i de to søstre Justine og Claire.

Den første del af filmen handler om Justine.

Justine (Kirsten Dunst) er bruden, der på sin bryllupsdag burde være lykkelig og taknemmelig for det eventyrlige bryllup, som søsteren Claire (Charlotte Gainsbourg) har arrangeret på det chateau, hvor hun bor sammen med sin stenrige mand John (Kiefer Sutherland). Justine er imidlertid underlig til mode og forlader flere gange bryllupsfesten for at kigge op mod stjernehimlen, hvor en lille rød prik blinker ildevarslende.

Ord som ensomhed og melankoli skinner klart igennem i disse scener, især fordi Dunst performance er så spektakulær. Hendes ansigtsudtryk og handlinger accentueres kraftigt af den lykkelige setting, der er bryllupsfesten. Gæsterne til festen portrætteres som lalleglade og festlige, uden øje for Justine, der klart lider. Et portræt af en dysfunktionel familie, hvor facader opretholdes ligeså effektivt som et tykt lag Clearasil - man aner revner og ser tydeligt, hvor der er smurt for tykt på.
 
Filmens anden del handler om tiden efter brylluppet og er centreret om Claire, spillet med stor overbevisning af Charlotte Gainsbourg. Hun kæmper for at redde sin søster, holde sammen på sin familie og tøjle sin egen angst for den planet, der truer med total destruktion. En deprimeret, nærmest syg Justine ankommer efter brylluppet til søsterens chateau for at blive passet.

Justine har forlængst indset, at jorden går under til stor frustration for omgivelserne, som holder fast i en naiv tro på, at det hele nok skal gå. Justine afspejler nemlig virkelighedens realiteter og er en torn i øjet på dem som ikke vil se sandheden i øjnene. Dem hvis liv kører ud af et nøje planlagt spor, der sjældent afviges fra og som er styret af traditioner, forventninger og illusionen om at lykken findes for enden af regnbuen. 
 
Filmens tempo, der til tider kan føles lidt langsommeligt, indeholder elementer af "foreboding" udført så mesterligt, at maven slår knuder undervejs. Følelsen af, at noget grumt er på vej er allestedsnærværende, ikke mindst grundet den smukke intro.
...Som den store stygge ulv puster Trier til de forsvarsværker vi mennesker bygger op omkring os selv, når vi forsøger at danne mening, hvor der ingen mening er.
Han stiller spørgsmålstegn ved de traditionsbundne mønstre, som følger os gennem hele livet, og som får os til at handle ud fra forventninger og ønsker som ikke nødvendigvis er vores egne. Det gør han ved stille og roligt at pille Justines bryllupsfest fra hinanden ved at konfrontere den lykkelige stund med livets hårde realiteter. På sin vis latterliggører han hele det cirkus som bryllupper ofte ender op som.

Der er flere lune eksempler herpå, som da Justine og hendes mand ankommer til festen i en limousine, der er så absurd lang, at den ikke kan komme ind ad de smalle veje, som leder op til chateauet.

Men også bidske som i en scene, hvor John truer Justine til at være lykkelig, da brylluppet har kostet ham en formue.  
 
Man kan altid tolke Triers film, og det kræver de også.

Man kan sagtens se analogien om, at melankoli/depression kan ramme pludseligt og uden varsel. At den kan passere forbi, men kan vende tilbage med destruktive følger.
 
Man kan også tolke filmen som en historie om et deprimeret sind, hvor de to søstre spiller to aspekter af den 'rigtige' hovedperson, hvilket især understøttes af en scene, hvor John Hurt, der spiller faderen til de to piger, har efterladt en seddel, hvor et helt tredje navn på hans datter fremgår.

Ligeledes er det en film om, hvordan vi mennesker takler livet på forskellige måder. Nogle går med skyklapper på for at undgå, at se livets realiteter i øjnene, mens andre tager livet for det dét er, og accepterer det uundgåelige; at vi alle skal dø. Når blot vi har accepteret denne kendsgerning kan vi begynde at slappe af og nyde livet. Der er noget, der tyder på, at Trier selv har nået den konklusion.
...'Melancholia' er Triers kamp mod sin egen depression. Et billede af alle de regler og rutiner vi mennesker finder på for at beskytte os selv, og som i sidste ende forhindrer os i at leve.
Fra introen i starten, hvor jorden går under, til filmens afslutning, hvor den ultimative destruktion ender med at være en både smuk, katarsisk og livsbekræftende oplevelse, er 'Melancholia' en film, der rammer præcis de toner, der gør, at man sidder tilbage med følelsen af, at det kunne være en selv, der sidder med sine elskede ved sin side og venter på, at verden går under.

Selv om 'Melancholia' langt fra er ligeså kontroversiel som Triers tidligere film, er det stadig en dybt original og anderledes oplevelse, der endnu engang beviser at Trier ikke kan (eller vil) sættes i bås.
 
Aldrig er verden gået under så smukt!



Din vurdering:

filmkorn.dk grafik kolonINFO

Melancholia


Produktionsår: 2011
Instruktion: Lars von Trier
Manuskript:
Fotograf: Manuel Alberto Claro
Skuespillere: Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg, Kiefer Sutherland, Charlotte Rampling, John Hurt, Alexander Skarsgård, Stellan Skarsgård, Brady Corbet, Udo Kier, Jesper Christensen, Deborah Fronko, Cameron Spurr, Claire Miller.
Spilletid: 130 min
Filmstudie: Zentropa Entertainments

Detaljeret info om Melancholia på IMDBTilladt over 11

filmkorn.dk grafik kolonKOMMENTARER

Skriv kommentar til 'Melancholia'.


Navn


Spamkontrol - skriv tallet 4 med bogstaver: 

Kommentar


E-mail - bliv opdateret ved nye indlæg i denne tråd.
Frivilligt felt! - din e-mail benyttes kun til denne service.


filmkorn.dk - Info og kontaktoplysninger

Hvem er vi?
Filmkorn.dk er en seriøs hobbyblog bestyret af de to højpandede filmentusiaster Hugger og Gabriel. Bloggen blev startet i 2009 under navnet navlefnuller.dk

Hvorfor filmkorn?
Det kan synes underligt, at kalde en filmside for filmkorn i en tid, hvor de analoge filmmedier er på kraftigt tilbagetog. Og så alligevel ikke; for det digitale filmmedie bruges sjovt nok ikke kun til at skabe klinisk perfekte billeder, men også til at manipulere med de digitale pixels, som må siges at være filmkornets afløser. Foto-apps som Instagram o.lign. er blevet kæmpe successer fordi de giver brugeren mulighed for at genskabe fordums tids analoge kendetegn, som bl.a. er filmkornet.

Filmkornet lever med andre ord i bedste velgående og bygger på underlig vis bro mellem de gamle og de nye medier. Se blot de mange foraer på internettet, hvor voldsomme diskussioner finder sted, hver eneste gang en filmklassiker er blevet digitalt restaureret, og teknikerne har formastet sig til at fjerne alt, hvad der kan minde om filmkorn i billedet. Den diskussion vil vi nu ikke gå ind i. Vi vil blot konstatere, at filmkornet åbenbart er kommet for at blive.

Hvad vil vi?
På filmkorn.dk vil vi anmelde film, og vi vil diskutere film. Vi håber du vil være med til at skabe et interessant site ved at kommentere vores skriblerier.

Filmkorn.dk er et hobbyprojekt, så forvent ikke en uudtømmelig kilde af anmeldelser, men en hyggelig, lille side, hvor vi skriver om film, når tiden er til det, og når vi synes, der er noget interessant at skrive om.

Hvordan anmelder vi?
Som udgangspunkt ud fra værkets præmisser og kvalitetsmæssige håndværk.
Vi vurderer en film i forhold til genre og formål - er der lagt op til underholdning eller eftertænksomhed og hvordan klarer filmen sig på disse punkter. En anmeldelse vil altid være en subjektiv vurdering - husk det!

Karakterskala:


Fremragende


Meget god


God


Middelmådig eller kedelig


Dårlig


Umådeligt dårlig

Reklamer:
Dem gør vi os ikke rigtigt i. Vi tjener ingen penge på vores anmeldelser. Vi skriver dem udelukkende for sjov - fordi film interesserer os.

Copyright:
Al tekst på siden tilhører de oprindelige forfattere som angivet ved hver enkelt artikel. Du må gerne citere fra filmkorn.dk med kildeangivelse.
Billeder brugt i anmeldelser og lignende tilhører de respektive udgivere i henhold til loven om ophavsret.

Kontakt os:
Ønsker du at kontakte os, kan du skrive en mail til os.

Filmkorn RSS-feed

Blogdesign ©, håndkodning og SEO af Peter Gabriel.

Redaktør: Peter Gabriel.

Optimized for Safari and Firefox web browsers [Valid RSS] 

 
The Predator
The Predator, Shane Black, film, plakat, poster, artwork
Der skal en vis portion selvtillid til for at bygge videre på en franchise, som begyndte med to gode film i henholdsvis 1987 og 1 ...
Læs anmeldelsen
The Equalizer 2
The Equalizer 2, Antoine Fuqua, film, plakat, poster, artwork
Den gamle 80er serie ligner ikke de indtil videre to film i Equalizer-serien. Den første film var intens og effektiv, og denne op ...
Læs anmeldelsen
The Meg
The Meg, Megalodon, Jon Turteltaub, film, plakat, poster, artwork
Film om hajer har af en eller anden grund altid fascineret filmgængere, naturligvis med Spielberg’s klassiker Jaws (1975) som y ...
Læs anmeldelsen
Mission: Impossible - Fallout, MI6, Christopher McQuarrie, film, plakat, poster, artwork Mamma Mia! Here We Go Again, Ol Parker, film, plakat, poster, artwork Sicario: Day of the Soldado, Sicario 2: Soldado, Stefano Sollima, film, plakat, poster, artwork Skyscraper, Rawson Marshall Thurber, film, plakat, poster, artwork Hereditary, Ondskabens hus, Ari Aster, film, plakat, poster, artwork Den skyldige, The Guilty, Gustav Möller, film, plakat, poster, artwork

Karakter-gennemsnit (26 film)

2018