filmkorndk

Vi bliver MEGA glade, hvis du Liker vores side.

Mary and Max

filmkorn.dk grafik kolonFILMANMELDELSE

Mary and Max, Adam Elliot, film, plakat, poster, artwork

© Melodrama Pictures

Af 21. jan. 2010

Karakter 5 ud af 6 stjerner (Meget god) til Mary and MaxMary and Max on IMDb

9 kommentarer | Info om filmen | Trailer Mary and Max Trailer

Sjældent har en film lavet med lerfigurer været så gribende og sjov.

Stop-motion er nok den mest tidskrævende form for filmproduktion, især hvis man tænker på, at det tog næsten 5 år for australske Adam Elliot at lave 'Mary and Max', hans første spillefilm siden 2004's oscarvindende 'Harvie Krumpet'.

Det er en proces der kræver stor tåmodighed og dedikation, evner Elliot åbenbart besidder, men som ganske få i filmindustrien deler med ham, især producenterne, der ser pengene fosse ud af kassen, når denne type film laves.

'Mary and Max' er uden tvivl et ”kærlighedsprojekt” for instruktøren, der viser sig at være al sliddet værd! Animationen er fantastisk, detaljerigdommen unik og figurerne elskelige og smukt portrætteret såvel fysisk som manuskriptmæssigt! Og masser af velplaceret humor og ”stand-out moments”.

Det første man lægger mærke til er den ærlighed der benyttes i de narrative aspekter. Selvom det er en dukkefilm, så fortælles der voksne, vedkommende historier. Og via Barry Humphries (mest kendt for sit alias Dame Edna) fortælles historien perfekt med glimt i øjet og humor! Eksempelvis bliver Mary Daisy Dinkle (med stemmer af henholdsvis Bethany Whitmore og Toni Collette som henholdsvis barnet og den voksne Mary Daisy) introduceret som en ensom australsk 8-årig pige med øjne som ”muddy water” og et modersmærke med farve som ”pooh”.

Men under den sjove narration og den vittige humor, skaber Elliot et dybt og nuanceret billede af en pige med store problemer og dyb depression. Hendes moder er alkoholiker, hendes far en grå-i-grå arbejder på den lokale fabrik, hvor hans arbejde består i at sætte snore på te-poser! Familien er kun lige ovenvande, og der er ikke meget tid eller plads til unge Mary. Desperat for at finde en ven skriver Mary til en tilfældig person i New York, der viser sig at være den 40-årige eneboer og overvægtige særling Max Jerry Horowitz (med perfekt stemme af Philip Seymour Hoffmann).

Her skifter filmen til Max, der portrætteres i et gotisk, nærmest Tim Burtonsk New York, der i modsætning til de varme, brunlige farver fra Australien står i sort/hvid. De eneste farver er de ting og breve, der kommer fra Australien. Den melankolske og nærmest dystre stemning svarer til Max's besværede sind og isolation, idet han ligesom Mary er uden venner. Han har vanskeligt ved at skabe relationer og skabe venskaber i en by, der dybest set forvirrer ham og forårsager hyppige angstanfald.

Hurtigt bliver Max og Mary pennevenner og i løbet af filmen går der 20 år, hvor der er op- og nedture undervejs og Max og Mary deler hinandens op- og nedture med hinanden via brevene, men mødes ikke før til sidst, hvor filmens gribende og rørende afslutning rammer lige i hjertet.

... På trods af de dystre temaer er 'Mary and Max' en hjertevarm fortælling om to ensomme sjæle, der bliver bedste venner, selvom de er adskilt geografisk og aldersmæssigt.
Filmen skifter sømløst mellem de to byer med brevene som naturlige bindeled. Brevenes indhold uddyber og beskriver smukt de to og man kan ikke undgå at forelske sig i dem begge.

Philip Seymour Hoffman og Toni Collette er perfekt castet og bidrager begge mesterfuldt til deres figurers troværdighed og dybde.

I takt med at Mary bliver ældre (og Max bliver federe!) skifter tonen i deres breve og dermed i filmen. Elliot holder sig ikke tilbage fra at beskrive samfundets store dilemmaer som depression, forfængelighed, religion, overvægt, alkoholisme, sindssygdom og selvmord, men alle emner behandles respektfuldt og med stor ærlighed, dog altid med et glimt i øjet. Og helt uden fordømmelse!

Alt dette lykkes i løbet af filmens 90 minutter, der uden at føles for lang, føles længere, idet man fanges af filmen simple narrativ og nærmest poetiske billeder.

Stop-motion teknikken formår at gøre de dystre emner spiselige, og filmen er hele vejen igennem fantastisk sjov. Selve det tekniske kan der ikke sættes en finger på. Alle figurerne er karikaturer, hvor ansigtstræk er fremhævet med stort komisk talent, og skønt figurerne bestemt ikke er smukke, så handler filmen i høj grad om indre skønhed, hvilket er der, hvor både Max og Mary vinder vore hjerter!

Hvis Sam Mendes (instruktøren af den fantastiske American Beauty) slog sig sammen med skaberne af 'Wallace & Gromit', ville resultatet nok ligne denne film. Men det er Elliots håndværk, og som spillefilm er det et mesterværk! Om den vinder en oscar ligesom Elliots tidligere film er ikke sikkert (den er oppe mod eksempelvis Pixars 'Up!'), men den ligner en vinder, uanset hvad!

Den takler smukt store emner ærligt og hudløst med et glimt i øjet og minder os om, hvor vigtigt det er, at have venner, og hvorfor vi aldrig skal tage livet for givet eller give op på livet!



Din vurdering:

filmkorn.dk grafik kolonINFO

Mary and Max


Produktionsår: 2009
Instruktion: Adam Elliot
Manuskript:
Komponist: Dale Cornelius
Fotograf: Gerald Thompson
Skuespillere: Toni Collette, Philip Seymour Hoffman, Eric Bana, Barry Humphries, Bethany Whitmore, Ren.
Spilletid: 80 min
Filmstudie: Melodrama Pictures

Detaljeret info om Mary and Max på IMDBTilladt over 11

filmkorn.dk grafik kolonKOMMENTARER

Skriv kommentar til 'Mary and Max'.


Navn


Spamkontrol - skriv tallet 4 med bogstaver: 

Kommentar


E-mail - bliv opdateret ved nye indlæg i denne tråd.
Frivilligt felt! - din e-mail benyttes kun til denne service.


filmkorn.dk - Info og kontaktoplysninger

Hvem er vi?
Filmkorn.dk er en seriøs hobbyblog bestyret af de to højpandede filmentusiaster Hugger og Gabriel. Bloggen blev startet i 2009 under navnet navlefnuller.dk

Hvorfor filmkorn?
Det kan synes underligt, at kalde en filmside for filmkorn i en tid, hvor de analoge filmmedier er på kraftigt tilbagetog. Og så alligevel ikke; for det digitale filmmedie bruges sjovt nok ikke kun til at skabe klinisk perfekte billeder, men også til at manipulere med de digitale pixels, som må siges at være filmkornets afløser. Foto-apps som Instagram o.lign. er blevet kæmpe successer fordi de giver brugeren mulighed for at genskabe fordums tids analoge kendetegn, som bl.a. er filmkornet.

Filmkornet lever med andre ord i bedste velgående og bygger på underlig vis bro mellem de gamle og de nye medier. Se blot de mange foraer på internettet, hvor voldsomme diskussioner finder sted, hver eneste gang en filmklassiker er blevet digitalt restaureret, og teknikerne har formastet sig til at fjerne alt, hvad der kan minde om filmkorn i billedet. Den diskussion vil vi nu ikke gå ind i. Vi vil blot konstatere, at filmkornet åbenbart er kommet for at blive.

Hvad vil vi?
På filmkorn.dk vil vi anmelde film, og vi vil diskutere film. Vi håber du vil være med til at skabe et interessant site ved at kommentere vores skriblerier.

Filmkorn.dk er et hobbyprojekt, så forvent ikke en uudtømmelig kilde af anmeldelser, men en hyggelig, lille side, hvor vi skriver om film, når tiden er til det, og når vi synes, der er noget interessant at skrive om.

Hvordan anmelder vi?
Som udgangspunkt ud fra værkets præmisser og kvalitetsmæssige håndværk.
Vi vurderer en film i forhold til genre og formål - er der lagt op til underholdning eller eftertænksomhed og hvordan klarer filmen sig på disse punkter. En anmeldelse vil altid være en subjektiv vurdering - husk det!

Karakterskala:


Fremragende


Meget god


God


Middelmådig eller kedelig


Dårlig


Umådeligt dårlig

Reklamer:
Dem gør vi os ikke rigtigt i. Vi tjener ingen penge på vores anmeldelser. Vi skriver dem udelukkende for sjov - fordi film interesserer os.

Copyright:
Al tekst på siden tilhører de oprindelige forfattere som angivet ved hver enkelt artikel. Du må gerne citere fra filmkorn.dk med kildeangivelse.
Billeder brugt i anmeldelser og lignende tilhører de respektive udgivere i henhold til loven om ophavsret.

Kontakt os:
Ønsker du at kontakte os, kan du skrive en mail til os.

Filmkorn RSS-feed

Blogdesign ©, håndkodning og SEO af Peter Gabriel.

Redaktør: Peter Gabriel.

Optimized for Safari and Firefox web browsers [Valid RSS] 

 
The Predator
The Predator, Shane Black, film, plakat, poster, artwork
Der skal en vis portion selvtillid til for at bygge videre på en franchise, som begyndte med to gode film i henholdsvis 1987 og 1 ...
Læs anmeldelsen
The Equalizer 2
The Equalizer 2, Antoine Fuqua, film, plakat, poster, artwork
Den gamle 80er serie ligner ikke de indtil videre to film i Equalizer-serien. Den første film var intens og effektiv, og denne op ...
Læs anmeldelsen
The Meg
The Meg, Megalodon, Jon Turteltaub, film, plakat, poster, artwork
Film om hajer har af en eller anden grund altid fascineret filmgængere, naturligvis med Spielberg’s klassiker Jaws (1975) som y ...
Læs anmeldelsen
Mission: Impossible - Fallout, MI6, Christopher McQuarrie, film, plakat, poster, artwork Mamma Mia! Here We Go Again, Ol Parker, film, plakat, poster, artwork Sicario: Day of the Soldado, Sicario 2: Soldado, Stefano Sollima, film, plakat, poster, artwork Skyscraper, Rawson Marshall Thurber, film, plakat, poster, artwork Hereditary, Ondskabens hus, Ari Aster, film, plakat, poster, artwork Den skyldige, The Guilty, Gustav Möller, film, plakat, poster, artwork

Karakter-gennemsnit (26 film)

2018