Centurion, Neil Marshall, film, plakat, poster, artwork

© Celador Films

Af 25. aug. 2010

Karakter 2 ud af 6 stjerner (Dårlig) til CenturionCenturion on IMDb

8 kommentarer | Info om filmen | Trailer Centurion Trailer

Vanvittig flot og vanvittig uengagerende.

Kender du fornemmelsen af at sidde og læse en bog og pludselig opdage, at du ikke kan huske, hvad du lige har læst på den forgangne side? Hvorefter man er nødt til at gå tilbage og læse den en gang til!

Den følelse sad jeg med flere gange under 'Centurion', der er det seneste udspil fra britiske Neil Marshall, som fik sit gennembrud med den ujævne, men underholdende varulvefilm 'Dog Soldiers' fra 2002. Efterfølgende lavede han gyseren 'The Descent', hvis første time var en perfekt og klaustrofobisk opbygget thriller, men som i efterfølgende time blev ødelagt af unødvendig, klichefyldt action-splat, som Marshall har vist sig at være utrolig glad for. Senest lavede han den direkte kiksede 'Doomsday', hvis manuskript og plot var ligeså åndsvagt som filmen var lang. Det hjalp ikke, at Marshall igen viste, hvor glad han er for teaterblod og afrevne lemmer.

Med 'Centurion' har han igen fundet teaterblodet frem - denne gang i spandevis!

Filmens handling er enkel. Storbritannien, året er 117. Quintus Dias er eneste overlevende efter et pikterangreb på et romersk fort i det nordlige Skotland. Efter en dramatisk flugt støder han til den legendariske 9. legion ledet af General Virilus. Legionen er sendt ud for at gøre en ende på de frygtløse piktere en gang for alle og slå deres leder Gorlacon ihjel. Legionen falder i et bagholdsangreb, og kun nogle få soldater overlever. De begiver sig ud på en selvmordsmission, hvor de vil befri General Virilus, der under angrebet blev taget til fange af pikterne.

Man må give Marshall, at han konsekvent laver genrefilm - altså film der kræver et vist budget og altid er såvel action- som effektorienterede. Det er modigt i en tid, hvor disse film er mange og kun ganske få af dem får succes. En anden instruktør der laver denne type genrefilm er tyske Uwe Boll, hvis film dog lider af langt større mangler end Marshalls.

Marshalls problem er nemlig ikke manglende instruktørevner. Han er god til at kreere stemning og fantastiske scenerier, og han har masser af fantasi og både vilje og evne til at få sit budget til at fremgå af den film, publikum udsættes for. Det Marshall mangler, og det er også Uwe Bolls største problem (et af mange!), er at han ikke formår at karakterisere sine figurer tilstrækkeligt til, at man gider engagere sig i dem og deres historie.

De iboende dramaer, der sættes op i hans film - også i 'Centurion' - er ganske enkelt 2-dimensionelle, karikerede og stereotype fremstillinger, hvilket ikke ligefrem nedtones i denne film, hvor dialogen er underligt påtaget og påtaget storslået, og hvor skuespillernes præstationer (heller ikke vores egen Ulrich Thomsen!) snubler i den tunge og klodsede dialog, der gang på gang afbrydes af moderne floskler som ”fuck” og ”shit”. Det er for dumt, og det er dårligt håndværk.

"Either we fight united, or we die divided!"

At Marshall forsøger at skabe drama ved at vise, at krig er blodig, er en anden af filmens problemer. Ni ud af ti drab i filmens talrige – omend flot koreograferede og veludførte – actionsekvenser, involverer halshugninger og kløvede hoveder tilsat spandevis af blod, der ret hurtigt virker modsat på tilskueren. Man er simpelthen ligeglad, når den 10. person i et slag mister hovedet eller får et spyd gennem øjet for hvem var han egentlig?!

...Marshall skulle have investeret mere i at fintune dialogen og udbygge sine figurer, så de matchede resten af filmen, der som nævnt indeholder velfotograferede, flotte scenerier og dramatisk action.
Det virker dog mere og mere som om, han simpelthen ikke har evnerne til at opbygge nogle interessante karakterer i sine film, og måske er spørgsmålet om han burde overlade skriveriet til andre, mere kapable, personer og i stedet gøre det han er bedst til; nemlig at instruere.

Som denne film står nu er den et forsøg på at skabe noget storslået, der falder igennem med et brag og, hvor skuespillere som Fassbender, David Morrissey og Dominic West lades i stikken og drukner i den teaterblodssø, filmen vader i. Det er rent faktisk en skam, da 'Centurion' består af en enkel og effektiv historie om en tid, der må siges at have et indbygget drama med masser af spænding og muligheder. Se blot den glimrende '300' af Zack Snyder, der om muligt har en endnu mere minimalistisk handling end 'Centurion', men som fænger og underholder storslået, da karaktererne er farverige og interessante, og deres mission en man gider følge med i.

Man skal interessere sig for persongalleriet og filmens historie, ellers glemmer man filmen ligeså snart den er slut og er nødt til at se den igen, og tro mig, det sker ikke!

Neil Marshalls bud på hvad der skete med den legendariske 9. legion falder til jorden med et brag.

Centurion